بیوگرافی
هایائو میازاکی (میازاکی هایائو، متولد ۵ ژانویه ۱۹۴۱) یک هنرمند مانگا و کارگردان و انیماتور برجسته ژاپنی است که فیلمهای انیمه محبوب زیادی را ساخته است. در طول کارنامهای که نزدیک به پنج دهه به طول انجامیده، میازاکی به عنوان سازنده فیلمهای انیمیشن بلند مورد تحسین جهانی قرار گرفته و...
هایائو میازاکی (میازاکی هایائو، متولد ۵ ژانویه ۱۹۴۱) یک هنرمند مانگا و کارگردان و انیماتور برجسته ژاپنی است که فیلمهای انیمه محبوب زیادی را ساخته است. در طول کارنامهای که نزدیک به پنج دهه به طول انجامیده، میازاکی به عنوان سازنده فیلمهای انیمیشن بلند مورد تحسین جهانی قرار گرفته و به همراه ایسائو تاکاهاتا، استودیو گیبلی را تأسیس کرده است، یک استودیو انیمیشن و شرکت تولید. موفقیت فیلمهای میازاکی باعث مقایسه او با انیماتور آمریکایی والت دیزنی، انیماتور بریتانیایی نیک پارک و همچنین رابرت زمهکیس، که انیمیشن حرکتی را پیشگام کرد، شده و او به عنوان یکی از تأثیرگذارترین افراد توسط مجله تایم معرفی شده است.
میازاکی کار خود را در انیمیشن توئی به عنوان هنرمند بینابینی برای «سفرهای گالیور فراتر از ماه» آغاز کرد، جایی که ایدههای خود را مطرح کرد که در نهایت به پایان فیلم تبدیل شد. او به کار در نقشهای مختلف در صنعت انیمیشن در طول دهه ادامه داد تا اینکه توانست اولین فیلم بلند خود، «لوپین III: قلعه کالیوسترو» را در سال ۱۹۷۹ کارگردانی کند. پس از موفقیت فیلم بعدیاش، «ناوسیکا از دره باد»، او استودیو گیبلی را تأسیس کرد و به تولید بسیاری از فیلمهای بلند ادامه داد تا اینکه «پرنسس مونونوکه» را ساخت و پس از آن به طور موقت بازنشسته شد.
در حالی که فیلمهای میازاکی مدتهاست که در ژاپن از موفقیت تجاری و انتقادی برخوردارند، او تا زمان انتشار فیلم «پرنسس مونونوکه» در سال ۱۹۹۷ توسط میرامکس، به طور عمده ناشناخته بود. «پرنسس مونونوکه» پرفروشترین فیلم در ژاپن بود تا اینکه توسط فیلم دیگری در سال ۱۹۹۷، «تایتانیک»، تحتالشعاع قرار گرفت و اولین فیلم انیمیشنی بود که جایزه تصویر سال را در جوایز آکادمی ژاپن برد. میازاکی با «روحزده» به انیمیشن بازگشت. این فیلم فروش «تایتانیک» را در باکس آفیس ژاپن پشت سر گذاشت، همچنین جایزه تصویر سال را در جوایز آکادمی ژاپن برد و اولین فیلم انیمهای بود که جایزه آکادمی آمریکایی را کسب کرد.
فیلمهای میازاکی اغلب شامل تمهای تکراری هستند، مانند رابطه انسان با طبیعت و فناوری و دشواری حفظ اخلاق صلحطلبانه. با انعکاس فمینیسم میازاکی، شخصیتهای اصلی فیلمهای او اغلب دختران یا زنان جوان قوی و مستقل هستند. میازاکی منتقد صریح سرمایهداری و جهانیسازی است. در حالی که دو تا از فیلمهای او، «قلعه کالیوسترو» و «قلعه در آسمان»، شامل شروران سنتی هستند، فیلمهای دیگر او مانند «ناوسیکا» یا «پرنسس مونونوکه» ضدقهرمانان اخلاقاً مبهمی را با ویژگیهای قابل رستگاری ارائه میدهند.
نمایش بیشتر