بیوگرافی
لاسلو سابو (متولد ۲۴ مارس ۱۹۳۶) یک بازیگر، کارگردان فیلم و فیلمنامهنویس مجارستانی است. از سال ۱۹۵۲، او در بیش از ۱۲۰ فیلم ظاهر شده است. این شامل هفت فیلمی است که در جشنواره فیلم کن به نمایش درآمدهاند.
او به دنیا آمد به Béla Szabó و Margit Gulyás.
بین سالهای ۱۹۵۴...
لاسلو سابو (متولد ۲۴ مارس ۱۹۳۶) یک بازیگر، کارگردان فیلم و فیلمنامهنویس مجارستانی است. از سال ۱۹۵۲، او در بیش از ۱۲۰ فیلم ظاهر شده است. این شامل هفت فیلمی است که در جشنواره فیلم کن به نمایش درآمدهاند.
او به دنیا آمد به Béla Szabó و Margit Gulyás.
بین سالهای ۱۹۵۴ تا ۱۹۵۶، او دانشجوی دانشگاه فناوری بوداپست بود و در این مدت در یک گروه تئاتر آماتور اجرا کرد. او به آکادمی تئاتر و فیلم به عنوان بازیگر درخواست داد، اما پذیرفته نشد. او در پاییز ۱۹۵۶ کشور را ترک کرد و به پاریس رفت.
مانند موج نو فرانسویها، او نیز از "دانشگاه آزادی تاریخ سینما" هنری لانگلوآ در سینماتک بازدید کرد، سری فیلمها را تماشا کرد، با کارگردانانی که فیلمهایشان را ارائه میکردند ملاقات و صحبت کرد و در حین نوشتن در "کاهیر"، با باستر کیتون به همراه ژاک ریوت مصاحبه کرد. او و یک دوست به صحنه فیلم چابرو (پسرعموها) سر زدند و بلافاصله یک نقش یک جملهای دریافت کرد. و در فیلم بعدیاش، قفل شده با کلید، نقشی طولانیتر بازی کرد. پس از آن، گدار نقش بازجو را در فیلم سرباز کوچک به او داد که با نقشهای دیگری در فیلمهای جدیدتر گدار همراه بود.
او شخصیت مورد علاقه همه کارگردانان موج نو است و همه برای او نقشی دارند و به او شخصیتهای عجیب و بوهو میسپارند که همیشه انگیزههای مزاحم و آزاردهندهای دارند.
او همچنین به کارگردانی علاقهمند شد و دو فیلم جدید موج فرانسوی ساخت. تروفو نقدی قدردانیآمیز درباره فیلم نوآر سرگرمکننده "دستکشهای سفید شیطان" نوشت. "زیگ-زیگ" توسط بازیگر ضدستاره محبوب موج نو، برنادت لافون و یک ستاره خنک، کاترین دنوور بازی شد. اینجا نیز میتوان خودباوری و تلخی کنایهآمیز موج نو را احساس کرد. مانند تمام بازیگر-کارگردانها، او بهترینها را از بازیگران زن خود بیرون کشید و به طور ماهرانهای شوخطبعی سیاه و لطافت را ترکیب کرد.
در همین حال، از پایان دهه ۱۹۶۰ در فیلمهای مجارستانی ظاهر شد و پس از نقشهای متعدد، نقش اصلی را از زولت کزدی-کوواک گرفت: میکلوش دیبوش، سازماندهنده بزرگ خودپسند، همسایه خوب.
اولین و تاکنون تنها کارگردانی مجارستانی-فرانسوی او بر اساس رمان ناندور جیون بود: "آتشسوزی برای یک بوفالو سیاه"، و اولین و تاکنون تنها کارگردانی مجارستانی او: "مردی که در طول روز خوابیده است".
نمایش بیشتر