بیوگرافی
مارت ه Keller (متولد ۲۸ ژانویه ۱۹۴۵؛ بازل، سوئیس) یک بازیگر و کارگردان اپرا سوئیسی است. او از کودکی باله یاد گرفت، اما پس از یک حادثه اسکی در سن ۱۶ سالگی آن را رها کرد. او به بازیگری روی آورد و در برلین در تئاتر شیلر و انسامبل برلین...
مارت ه Keller (متولد ۲۸ ژانویه ۱۹۴۵؛ بازل، سوئیس) یک بازیگر و کارگردان اپرا سوئیسی است. او از کودکی باله یاد گرفت، اما پس از یک حادثه اسکی در سن ۱۶ سالگی آن را رها کرد. او به بازیگری روی آورد و در برلین در تئاتر شیلر و انسامبل برلین کار کرد.
اولین حضورهای فیلمی Keller در فیلم «مراسم تشییع جنازه در برلین» (۱۹۶۶، بدون اعتباری) و فیلم آلمانی «Wilder Reiter GmbH» (۱۹۶۷) بود. او در یک سری فیلمهای فرانسوی در دهه ۱۹۷۰ ظاهر شد، از جمله «Un cave» (۱۹۷۱)، «La raison du plus fou» (۱۹۷۳) و «Toute une vie» (And Now My Love، ۱۹۷۴). مشهورترین نقشهای او در فیلمهای آمریکایی شامل عملکرد نامزد جایزه گلدن گلوب او به عنوان دوست دختر داستین هافمن در «Marathon Man» و نقش یک تروریست عرب زن فتا که حملهای به سوپر باول انجام میدهد در «Black Sunday» بود، که هر دوی آنها شخصیتهای بدبختی در اوج هر فیلم بودند. Keller همچنین با ویلیام هولدن در فیلم بیلی وایلدر «Fedora» (۱۹۷۸) بازی کرد. او در کنار آل پاچینو در فیلم اتومبیلرانی «Bobby Deerfield» ظاهر شد و بعداً این دو در یک رابطه بودند. از آن زمان، Keller بیشتر در سینمای اروپایی نسبت به فیلمهای آمریکایی کار کرده است. فیلمهای بعدی او شامل «Dark Eyes» با مارچلو ماستروینی است.
در سال ۲۰۰۱، Keller در یک اقتباس برادوی از نمایشنامه Abby Mann به نام «Judgment at Nuremberg» به عنوان خانم برتولت (نقشی که مارلنه دیتریش در نسخه فیلم استنلی کمر ۱۹۶۱ بازی کرد) ظاهر شد. او برای این اجرا نامزد جایزه تونی به عنوان بهترین بازیگر زن نقش مکمل شد.
علاوه بر کارش در فیلم و تئاتر، Keller در موسیقی کلاسیک به عنوان سخنران و کارگردان اپرا فعالیت کرده است. او چندین بار نقش سخنگو جوآن از آرک را در اوراتوریو «Jeanne d'Arc au Bûcher» اثر آرتور هونهگر اجرا کرده است، با رهبرانی مانند سیجی اوزوا و کورت مازور. او این نقش را برای Deutsche Grammophon با اوزوا ضبط کرده است (DG 429 412-2). Keller همچنین قسمت گفتاری را در «Perséphone» اثر ایگور استراوینسکی قرائت کرده است. او ملودرامهای موسیقی کلاسیک برای سخنران و پیانو در کنسرتها اجرا کرده است. آهنگساز سوئیسی میکائل یارل، ملودرام «Cassandre» را پس از رمان کریستا وولف برای Keller نوشت که او در سال ۱۹۹۴ نخستین اجرای جهانی آن را ارائه کرد.
اولین تولید Keller به عنوان کارگردان اپرا «Dialogues des Carmélites» بود، برای اپرای ملی راین، در سال ۱۹۹۹. این تولید سپس در همان سال یک اجرای نیمهصحنهای در لندن دریافت کرد. او همچنین «Lucia di Lammermoor» را برای اپرای ملی واشنگتن و اپرای لس آنجلس کارگردانی کرد. اولین تجربه کارگردانی او در اپرای متروپولیتن در یک تولید ۲۰۰۴ از «Don Giovanni» بود.
Keller یک پسر به نام الکساندر (متولد ۱۹۷۱) از رابطهاش با فیلیپ دو بروکا دارد.
توضیحات فوق از مقاله ویکیپدیا مارت ه Keller، تحت لیسانس CC-BY-SA، فهرست کامل مشارکتکنندگان در ویکیپدیا.
نمایش بیشتر