بیوگرافی
توماس آلن ویتس (متولد ۷ دسامبر ۱۹۴۹) یک موسیقیدان، آهنگساز، ترانهسرا و بازیگر آمریکایی است. اشعار او معمولاً بر روی زیرلایههای جامعه تمرکز دارد و با صدای عمیق و خشن خاص خود ارائه میشود. او عمدتاً در دهه ۱۹۷۰ در عرصه جاز فعالیت میکرد، اما موسیقیاش از دهه ۱۹۸۰ تحت...
توماس آلن ویتس (متولد ۷ دسامبر ۱۹۴۹) یک موسیقیدان، آهنگساز، ترانهسرا و بازیگر آمریکایی است. اشعار او معمولاً بر روی زیرلایههای جامعه تمرکز دارد و با صدای عمیق و خشن خاص خود ارائه میشود. او عمدتاً در دهه ۱۹۷۰ در عرصه جاز فعالیت میکرد، اما موسیقیاش از دهه ۱۹۸۰ تحت تأثیر بیشتری از بلوز، راک، وودویل و سبکهای تجربی قرار گرفت.
ویتس در یک خانواده متوسط در ویتییر، کالیفرنیا به دنیا آمد و بزرگ شد. او با الهام از آثار باب دیلن و نسل بیت، از کودکی در دایره موسیقی فولک سن دیگو شروع به خواندن کرد. او در سال ۱۹۷۲ به لس آنجلس نقل مکان کرد، جایی که به عنوان ترانهسرا کار کرد و قبل از امضای قرارداد ضبط با آزیلوم رکوردز، به فعالیت پرداخت. نخستین آلبومهای او شامل "زمان بسته شدن" (۱۹۷۳) و "قلب شنبه شب" (۱۹۷۴) بود که به علاقه شعرش به زندگی شبانه، فقر و جنایت اشاره داشت. او بارها در ایالات متحده، اروپا و ژاپن تورهایی برگزار کرد و با آلبومهای "تغییر کوچک" (۱۹۷۶)، "ولنتاین آبی" (۱۹۷۸) و "حمله قلبی و واین" (۱۹۸۰) موفقیتهای بیشتری در نقد و فروش تجاری به دست آورد. او موسیقی متن فیلم "یکی از قلب" (۱۹۸۱) فرانسیس فورد کاپولا را تولید کرد و بعدها در چندین فیلم کاپولا ظاهر شد.
در سال ۱۹۸۰، ویتس با کاتلین برنان ازدواج کرد، از مدیر و شرکت ضبطش جدا شد و به نیویورک نقل مکان کرد. با تشویق و همکاری مکرر برنان، او به دنبال یک زیباییشناسی موسیقی تجربی و اکلتیک رفت که تحت تأثیر آثار هری پارتچ و کاپیتان بیفهارت بود. این موضوع در مجموعهای از آلبومهای منتشر شده توسط آیلند رکوردز، از جمله "سوردفیشرومبونز" (۱۹۸۳)، "باران سگها" (۱۹۸۵) و "سالهای وحشی فرانک" (۱۹۸۷) منعکس شد. او به حضور در فیلمها ادامه داد و به ویژه در فیلم "پایین توسط قانون" (۱۹۸۶) جیم جارموش بازی کرد و همچنین در تئاتر نیز ظاهر شد. با کارگردان تئاتر رابرت ویلسون، موزیکالهای "سوارکار سیاه" (۱۹۹۰) و "آلیس" (۱۹۹۲) را تولید کرد که نخستین بار در هامبورگ اجرا شد. او در دهه ۱۹۹۰ به کالیفرنیا بازگشت و آلبومهای "ماشین استخوان" (۱۹۹۲)، "سوارکار سیاه" (۱۹۹۳) و "تنوعهای مادیان" (۱۹۹۹) به او اعتبار بیشتری و جوایز گرمی متعدد داد. در اواخر دهه ۱۹۹۰، او به شرکت ضبط ANTI- تغییر داد که آلبومهای "پول خون" (۲۰۰۲)، "آلیس" (۲۰۰۲)، "واقعی رفت" (۲۰۰۴) و "بد به عنوان من" (۲۰۱۱) را منتشر کرد.
با وجود عدم موفقیت تجاری در جریان اصلی، ویتس تأثیر زیادی بر بسیاری از موسیقیدانان گذاشته و پیروان فرهنگی بینالمللی زیادی پیدا کرده است و چندین بیوگرافی درباره او نوشته شده است. در سال ۲۰۱۵، او در رتبه ۵۵ از "۱۰۰ ترانهسرای بزرگ تمام زمانها" مجله رولینگ استون قرار گرفت. او در سال ۲۰۱۱ به تالار شهرت راک اند رول معرفی شد.
نمایش بیشتر