بیوگرافی
آلن رنه (۳ ژوئن ۱۹۲۲ – ۱ مارس ۲۰۱۴) کارگردان و نویسنده فیلمنامه فرانسوی بود که حرفهاش بیش از شش دهه طول کشید. پس از آموزش به عنوان یک تدوینگر فیلم در اواسط دهه ۱۹۴۰، او به کارگردانی تعدادی فیلم کوتاه پرداخت که از جمله آنها میتوان به شب و...
آلن رنه (۳ ژوئن ۱۹۲۲ – ۱ مارس ۲۰۱۴) کارگردان و نویسنده فیلمنامه فرانسوی بود که حرفهاش بیش از شش دهه طول کشید. پس از آموزش به عنوان یک تدوینگر فیلم در اواسط دهه ۱۹۴۰، او به کارگردانی تعدادی فیلم کوتاه پرداخت که از جمله آنها میتوان به شب و مه (۱۹۵۵)، یک مستند تأثیرگذار درباره اردوگاههای کار اجباری نازی اشاره کرد.
رنه در اواخر دهه ۱۹۵۰ شروع به ساخت فیلمهای بلند کرد و با فیلمهای هیروشیما، عشق من (۱۹۵۹)، سال گذشته در ماریانباده (۱۹۶۱) و موریل (۱۹۶۳) شهرت اولیه خود را تثبیت کرد، که همگی از تکنیکهای روایی غیرمتعارف برای پرداخت به موضوعات حافظه آشفته و گذشته خیالی استفاده میکردند. این فیلمها همزمان با و مرتبط با موج نو سینمای فرانسه (لا نوول واگ) بودند، هرچند رنه خود را بهطور کامل بخشی از آن جنبش نمیدانست. او ارتباط نزدیکی با گروه "کرانه چپ" از نویسندگان و فیلمسازانی داشت که به مدرنیسم و سیاستهای چپگرا تعهد داشتند. او همچنین یک رویه منظم برای همکاری با نویسندگانی که قبلاً به سینما ارتباطی نداشتند، مانند ژان کایرول، مارگریت دوراس، آلن روبه-گریه، خورخه سمپرون و ژاک استرنبرگ، در فیلمهایش ایجاد کرد.
در فیلمهای بعدی، رنه از موضوعات سیاسی صریح برخی از آثار قبلی فاصله گرفت و به تعامل بین سینما و دیگر اشکال فرهنگی، از جمله تئاتر، موسیقی و کتابهای کمیک علاقهمند شد. این منجر به اقتباسهای خلاقانه از نمایشنامههای آلن آیکبورن، آنتوان برنشتاین و ژان آنوئیل شد و همچنین فیلمهایی را شامل انواع مختلف آهنگهای محبوب تولید کرد.
فیلمهای او معمولاً به بررسی رابطه بین آگاهی، حافظه و تخیل میپردازند و او به خاطر طراحی ساختارهای فرمی نوآورانه برای روایتهایش شناخته شده است. در طول حرفهاش، او جوایز زیادی از جشنوارههای بینالمللی فیلم و آکادمیها دریافت کرد.
توضیحات فوق از مقاله ویکیپدیا آلن رنه، تحت مجوز CC-BY-SA، فهرست کامل نویسندگان در ویکیپدیا.
نمایش بیشتر