بیوگرافی
هایائو میازاکی (هایائو میازاکی، متولد ۵ ژانویه ۱۹۴۱) یک هنرمند مانگا و کارگردان و انیماتور برجسته ژاپنی است که بسیاری از فیلمهای انیمه محبوب را ساخته است. در طول مسیری که نزدیک به پنج دهه به طول انجامیده، میازاکی به شهرت بینالمللی به عنوان سازنده فیلمهای انیمیشن بلند دست یافته...
هایائو میازاکی (هایائو میازاکی، متولد ۵ ژانویه ۱۹۴۱) یک هنرمند مانگا و کارگردان و انیماتور برجسته ژاپنی است که بسیاری از فیلمهای انیمه محبوب را ساخته است. در طول مسیری که نزدیک به پنج دهه به طول انجامیده، میازاکی به شهرت بینالمللی به عنوان سازنده فیلمهای انیمیشن بلند دست یافته و به همراه ایسائو تاکاهاتا، استودیو گیبلی، یک استودیو انیمیشن و شرکت تولید را تأسیس کرده است. موفقیت فیلمهای میازاکی مقایسههایی با انیماتور آمریکایی والت دیزنی، انیماتور بریتانیایی نیک پارک و همچنین رابرت زمهکیس، که انیمیشن موشن کپچر را پیشگام کرد، به همراه داشته و او به عنوان یکی از تأثیرگذارترین افراد توسط مجله تایم معرفی شده است.
میازاکی کار خود را در انیمیشن توئی به عنوان هنرمند بینابینی برای "سفرهای گالیور به فراتر از ماه" آغاز کرد، جایی که ایدههای خود را ارائه داد که در نهایت به پایان فیلم تبدیل شد. او در طول یک دهه در نقشهای مختلفی در صنعت انیمیشن کار کرد تا اینکه توانست اولین فیلم بلند خود "لوپین III: قلعه کالیوسترو" را در سال ۱۹۷۹ کارگردانی کند. پس از موفقیت فیلم بعدیاش، "ناوسیکا از دره باد"، او استودیو گیبلی را تأسیس کرد و به تولید بسیاری از فیلمهای بلند ادامه داد تا اینکه "پرنسس مونونوکه" را ساخت و پس از آن به طور موقت بازنشسته شد.
در حالی که فیلمهای میازاکی مدتهاست که در ژاپن از موفقیت تجاری و انتقادی برخوردار بودهاند، او تا زمانی که میراماکس فیلم ۱۹۹۷ او، "پرنسس مونونوکه" را منتشر کرد، عمدتاً ناشناخته بود. "پرنسس مونونوکه" پرفروشترین فیلم در ژاپن بود تا اینکه با فیلم دیگری در سال ۱۹۹۷، "تایتانیک" تحتالشعاع قرار گرفت و اولین فیلم انیمیشن بود که جایزه تصویر سال را در جوایز آکادمی ژاپن دریافت کرد. میازاکی با "روح سرگردان" به انیمیشن بازگشت. این فیلم فروش تایتانیک را در باکس آفیس ژاپن شکست، همچنین جایزه تصویر سال را در جوایز آکادمی ژاپن برد و اولین فیلم انیمهای بود که جایزه آکادمی آمریکایی را دریافت کرد.
فیلمهای میازاکی معمولاً شامل مضامین تکراری هستند، مانند رابطه انسان با طبیعت و فناوری و دشواری حفظ اخلاق صلحطلبانه. بازتابدهنده فمینیسم میازاکی، شخصیتهای اصلی فیلمهای او غالباً دختران یا زنان جوان مستقل و قوی هستند. میازاکی منتقد صریح سرمایهداری و جهانیسازی است. در حالی که دو فیلم او، "قلعه کالیوسترو" و "قلعه در آسمان" شامل شرورهای سنتی هستند، فیلمهای دیگر او مانند "ناوسیکا" یا "پرنسس مونونوکه" مخالفان اخلاقی مبهمی را با ویژگیهای قابل رستاخیز ارائه میدهند.
نمایش بیشتر