بیوگرافی
یک کارگردان فیلم آمریکایی، فیلمنامهنویس، تهیهکننده، ویرایشگر، آهنگساز و بازیگر گاه به گاه.
اگرچه کارپنتربه مدت چهار دهه در ژانرهای مختلف فیلم کار کرده است، نام او بیشتر با ژانرهای ترسناک و علمی-تخیلی مرتبط است.
اکثر فیلمهای کارپنتربه طور اولیه با شکستهای تجاری و انتقادی مواجه شدند، با استثنائات قابل توجهی مانند...
یک کارگردان فیلم آمریکایی، فیلمنامهنویس، تهیهکننده، ویرایشگر، آهنگساز و بازیگر گاه به گاه.
اگرچه کارپنتربه مدت چهار دهه در ژانرهای مختلف فیلم کار کرده است، نام او بیشتر با ژانرهای ترسناک و علمی-تخیلی مرتبط است.
اکثر فیلمهای کارپنتربه طور اولیه با شکستهای تجاری و انتقادی مواجه شدند، با استثنائات قابل توجهی مانند هالووین (۱۹۷۸)، مه (۱۹۸۰)، فرار از نیویورک (۱۹۸۱) و استارمن (۱۹۸۴).
با این حال، بسیاری از فیلمهای کارپنتراز دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ به عنوان کلاسیکهای کالت شناخته شدهاند و او به عنوان یک فیلمساز تأثیرگذار شناخته شده است. کلاسیکهای کالت که کارپینتر آنها را کارگردانی کرده شامل: ستاره تاریک (۱۹۷۴)، حمله به ایستگاه ۱۳ (۱۹۷۶)، چیز (۱۹۸۲)، کریستین (۱۹۸۳)، دردسر بزرگ در چین کوچک (۱۹۸۶)، شاهزاده تاریکی (۱۹۸۷)، آنها زندگی میکنند (۱۹۸۸) و در دهان جنون (۱۹۹۵) است.
فیلمهای او با نورپردازی و عکاسی مینیمالیستی، دوربینهای ثابت، استفاده از استدیکم و نتهای سینتیسایز شده متمایز مشخص میشوند. کارپنتربه خاطر این که بیشتر موسیقی فیلمهایش را خود ساخته یا به صورت مشترک ساخته است، نیز شناخته شده است؛ برخی از آنها اکنون به عنوان کالت نیز شناخته میشوند، با تم اصلی هالووین که بخشی از فرهنگ عمومی به شمار میآید. موسیقی او به طور کلی با همراهی پیانو و جلوههای جوی سینتیسایز شده است. او اولین آلبوم استودیویی خود به نام تمهای گمشده را در سال ۲۰۱۵ منتشر کرد و همچنین برای موسیقی بهترین برای خونآشامها (۱۹۹۸) برنده جایزه ساترن شد.
کارپنتربه عنوان یک حامی صریح فیلمبرداری با نسبت ابعاد عریض شناخته میشود و تمام فیلمهای سینماییاش (به جز ستاره تاریک و بخش) با فرمت آنامورفیک و با نسبت ابعاد ۲.۳۵:۱ یا بیشتر فیلمبرداری شدهاند. بخش در سوپر ۳۵ فیلمبرداری شده است، که اولین بار است که کارپنتراز این سیستم استفاده کرده است. کارپنتربه این موضوع اشاره کرده که احساس میکند فرمت آنامورفیک ۳۵ میلیمتری پاناوژن "بهترین سیستم فیلمسازی است" و آن را به دیجیتال و فیلم ۳ بعدی ترجیح میدهد. بسیاری از فیلمهای کارپنتربهعنوان نسخههای ویژه با ویژگیهای اضافی متعدد دوباره روی DVD منتشر شدهاند.
کارپنتربه موضوع فیلم مستند جان کارپنتراز: مرد و فیلمهایش تبدیل شده است و بازنگری American Cinematheque از فیلمهای او در سال ۲۰۰۲. علاوه بر این، در سال ۲۰۰۶، کتابخانه کنگره ایالات متحده هالووین را به عنوان "از نظر فرهنگی مهم" تشخیص داد و آن را برای حفظ در فهرست ملی فیلم انتخاب کرد.
در سال ۲۰۱۰، نویسنده و بازیگر مارک گتیس از کارپنتربرای مستند سریالی BBC خود با عنوان تاریخ ترس مصاحبه کرد. کارپنتردر تمام سه قسمت این سریال حضور دارد. او همچنین توسط رابرت رودریگز برای سریال صندلی کارگردانش در شبکه ال ری مصاحبه شده است.
بسیاری از فیلمسازان تحت تأثیر کارپنتربودهاند، از جمله جیمز کامرون، کوئنتین تارانتینو (هشت نفرتانگیز تحت تأثیر چیز قرار گرفته است)، گیرمو دل تورو، رابرت رودریگز، ادرگ رایت، دنی بویل، نیکلاس وندینگ رفن، بونگ جون-هو و دیگران.
بازی ویدئویی Dead Space 3 گفته میشود که تحت تأثیر چیز، مه و هالووین کارپنتربوده است، و کارپنتربه این موضوع اشاره کرده که مایل است آن سری را به یک فیلم سینمایی اقتباس کند.
نمایش بیشتر